Hjulskift

Slip for besværet med hjulskifte, lad os klare det hårde arbejde!
Vi opbevarer endda også hjulene, til kr. 125.-/md.

Ønsker du ikke opbevaring, men derimod et hurtigt hjulskifte – så tilbyder vi også dette.

Hjulskift koster kr. 298.- mens du venter – vi byder på fri kaffe imens!

Husk at bestille montering for hjulskift  i god tid.

 

Vi anbefaler skift vinterhjul til sommerhjul omkring den 10. april og sommerhjul til vinterhjul omkring den 10. oktober. Det er ikke en god idé at vente til den første snevejrsdag med at skifte til vinterhjul.

Desuden er det fordelagtigt at have vinterhjulene på blot der er meget vand på vejene. Læs mere om vinter- og sommerhjul længere nede!

Bestil tid til hjulskifte

10 + 9 =

Hvad er hjulskifte egentlig – og hvad er så dækskifte?

Måske kender du ikke forskellen på dækskifte og hjulskifte. Det er du ikke alene om. For mange kan det nemlig godt være forvirrende og et svært område at finde rundt i. Vi prøver kort at forklare dig forskellen her:

Hjulskifte: Når der er tale om et hjulskifte, afmonteres (og monteres) både dæk og fælgen – der til sammen udgør hele hjulet. Årstiderne er den umiddelbart primære grund til at skifte hjulene på din bil.

Dækskifte: Ved et dækskifte, derimod, monteres der blot nye dæk på din bils fælge. Årsager til et dækskifte kan være en punktering eller nedslidning af dækket. 

Hvorfor skal jeg skifte til sommerhjul/vinterhjul?

Det er enormt vigtigt, at du altid sørger for, at din bil har det bedst mulige vejgreb. Bilen skal have godt vejgreb både vinter og sommer. Hertil er det altså nødvendigt, at du har de rigtige dæk på.

 

Læs mere om dette herunder!

Vigtigheden af vinterdæk

Vinterdæk har et dybere mønster end sommerdæk. Dermed har vinterdæk bedre greb om vejen, da der sørges for, at sne og vand ikke sætter sig. Kører du med sommerdæk om vinteren, kan du risikere, at bremselængden fordobles. Det er en afgørende forskel for din og ikke mindst andres sikkerhed.

Ved bare 50 km/t er din standselængde (reaktionstid + bremselængde) cirka 30 meter, og hvis den er fordoblet til 60 meter, fordi bilen sådan set skøjter, så er risikoen for uheld langt større.

Vigtigheden af sommerdæk

Sommerdæk er hårdere end vinterdæk med en glattere overflade. Det giver kort sagt en bedre køreoplevelse og bedre vejgreb ved varmt vejr. Kører du med vinterdæk om sommeren, har det i sig selv ikke lige så store konsekvenser, som den modsatte konstellation.

Men alligevel kan det faktisk have ret alvorlige udfald. Du slider nemlig unødvendigt og meget på vinterdækkene ved at køre med disse om sommeren – og derfor bliver de hurtigere nedslidt. Jo mere nedslidt dine vinterdæk er, jo ringere vejgreb har de. Derudover skal du også oftere investere i nye vinterdæk.

Hvad så med helårsdæk?

Helårsdæk ligger i ordet – det er hjul, du stort set kan bruge hele året. Det kan være en fordel, hvis du vil spare penge på skifte og flere sæt hjul.

Men du skal være opmærksom på, at helårsdæk er en kombination af hhv. sommer- og vinterdæk.

Det betyder, at du ved denne kombination får en dårligere version af vinterdæk/sommerdæk. Særligt er det vigtigt i vinter-månederne.

Selv rigtige gode helårsdæk, er ikke lige så gode som vinterdæk. Hvis du er indstillet på ikke at bruge din bil så meget i vintermånederne, og kan lade den stå på lidt værre sne-, slud- og frost-dage, så kan helårsdæk godt være optimalt for dig.